Loslaten kan je leren: via mindfulness

Mensen kunnen van nature uit loslaten, maar vaak verleren we deze vaardigheid doorheen de jaren en ervaringen die we hebben opgedaan. Gelukkig kan je dit opnieuw leren en terugvinden door je heel bewust te worden van je lichaam. Loslaten doe je namelijk niet met je hoofd maar met je volledige lichaam. Het is de kunst om te laten zijn wat er is, te laten gebeuren wat er gebeurt. Je leert dus toelaten wat er is door bewust stil te staan bij wat bepaalde zaken voor jou betekenen, welke gedachten en gevoelens daarbij naar boven komen en hoe deze een invloed hebben op jouw gedrag. Dit leren loslaten, wordt in deze cursus bereikt via mindfulness.

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining, waarbij je leert stilstaan bij fysieke sensaties, gevoelens en gedachten. In het dagelijks leven leven we vaak op automatische piloot, gejaagd en volgen we bepaalde gewoontepatronen. Dit kan leiden tot gevoelens van innerlijke onrust, spanning, fysieke klachten, slapeloosheid of piekeren. Deze training leert jou om letterlijk stil te staan en meer bewust te worden.

Een training duurt 6 weken en wordt progressief opgebouwd. Via verschillende aandachtsoefeningen wordt er aangeleerd om meer aandacht te leren hebben voor het huidig moment. In het dagelijks leven zitten we vaak in ons hoofd: ofwel hangen we vast aan wat was of zijn we zo aan het plannen in de toekomst dat het huidig moment aan ons voorbijgaat. In zo’n training komen verschillende onderwerpen aan bod zoals stress, loslaten, zelfzorg, grenzen stellen, acceptatie en communicatie. Naar het einde van de training toe wordt besproken hoe men mindfulness kan integreren in het dagelijks leven.

Het is geen praatgroep of therapiegroep. Tijdens de training hoef je jouw persoonlijk verhaal niet te vertellen of zaken te noteren zoals in een cursus. Het is een training, wat betekent dat het accent ligt op ervaren en oefenen.

Eén van de grootste misvattingen is dat men denkt dat het iets ‘zweverig of hocus pocus’ is. De training is wetenschappelijk onderzocht en is juist het tegenovergestelde: door meer bewust aandacht te geven, verwerft men meer inzicht, wordt de concentratie getraind en vergroot de stressweerbaarheid, wat er op die manier voor zorgt dat we beter in staat zijn om los te laten.

Voor wie?

De training is geschikt voor volwassenen die voelen dat ze vastlopen in onderwerpen of situaties die ze niet van zich kunnen afzetten. Voor mensen die willen leren loslaten zonder daar een slecht gevoel aan over te houden. Voor zij die willen ontdekken wat het trainen van aandacht of opmerkzaamheid voor effect kan hebben. Je hoeft geen bepaalde problematiek te hebben om deel te nemen. Mensen die inschrijven willen vaak wel op een andere manier in het staan: ze verlangen naar meer rust, minder angst of spanning, een betere slaapkwaliteit, betere concentratie, minder zorgen of beter leren aanvaarden van verlieservaring of fysieke klachten. Indien je twijfelt of mindfulness iets voor jou is of je nog verdere vragen hebt, kan je steeds een screeningsgesprek aanvragen.

Praktisch

De training gaat door in zaal op 1ste verdieping in praktijk Kine Consult, Ottergemsesteenweg 209 te Gent. Er is parkeergelegenheid aan de praktijk. De training gaat steeds door in groep (max. 10 deelnemers) en wordt gegeven door een gecertificeerd mindfulnesstrainer.

Schrijf je nu in

Data: vrijdag 22/04, 29/04, 6/05, 13/05, 20/05, 27/05/2022
Uur: van 9.30u tot 11.30u
Groepsgrootte: maximaal 10 deelnemers
Meebrengen: matje en/of dekentje
Plaats: zaal Kine Consult, Ottergemsesteenweg 209, Gent.
De zaal is gelegen op de eerste verdieping.
Er is voldoende parking beschikbaar aan de praktijk en voor het gebouw.
Prijs: voor deze training betaal je € 300.
Dit is inclusief syllabus en downloadbare geluidsbestanden. Indien je een sessie zou missen, kan je thuis verder aan de slag. Jouw inschrijving is definitief na betaling van 300 euro op BE43 7360 6961 0601 , met in mededeling “training loslaten + jouw naam”.

Klik hier om je in te schrijven